Unseen: de maatschappelijke ‘Netflix’ vóór en dóór jongeren

Op het mediaplatform Unseen delen jongeren hoe zij hun eigen moeilijke ervaringen inzetten voor iets positiefs om zo anderen te inspireren
BeleidsmakersJongerenJongerenparticipatie

De jongeren van nu dealen met uitdagingen als criminaliteit, mentale gezondheid en schulden. Dealbreakers werkt samen met jongeren die hun eigen moeilijke ervaringen uit het verleden op een positieve manier inzetten. Zij delen hun verhalen op het nieuwe mediaplatform Unseen en hopen daarmee anderen te inspireren.

Het mediaplatform voor en door jongeren

Unseen.earth is een uniek mediaplatform waar jongeren de kans krijgen om zelf maatschappelijke content te creëren met podcasts, video’s, animaties, muziek en spoken word. Dit platform richt zich op actuele thema’s die jongeren direct raken, zoals jeugdcriminaliteit en veiligheid. Maar Unseen gaat verder dan alleen deze onderwerpen: jongeren maken ook producties over bredere maatschappelijke kwesties zoals mentale gezondheid, geld, eenzaamheid, klimaatverandering en prestatiedruk. Het doel is om jongeren een stem te geven en hen te betrekken bij vraagstukken die hen en hun generatie aangaan.

Het doel is om jongeren een stem te geven en hen te betrekken bij vraagstukken die hen en hun generatie aangaan

‘Boeie met Unseen’

De jongeren worden tijdens het productieproces begeleid door ervaren professionals uit verschillende creatieve sectoren. Denk aan striptekenaars, muziekproducers, filmmakers en animators. Dankzij deze ondersteuning komen er hoogwaardige producties tot stand die niet alleen inhoudelijk sterk zijn, maar ook visueel en auditief aantrekkelijk. Hierdoor krijgen de verhalen van jongeren de aandacht die ze verdienen.

Zo gaat een team jonge reporters in verschillende steden de straat op en vraagt aan jongeren wat zij bijvoorbeeld vinden van drugsgebruik of ‘fomo’. In de podcast en videoserie ‘Boeie met Unseen’ interviewt presentator Danisha elke aflevering een gast, bijvoorbeeld over dropshipping en multi-level marketing (MLM). Want, vraagt Danisha zich af: kun je hier écht zo makkelijk online geld mee verdienen, of is het te mooi om waar te zijn? (Tip van de sluiter: dat laatste!)

Jongeren als belangrijke partner

Binnen Dealbreakers zetten gemeenten, veiligheidspartners, onderwijsprofessionals en jongerenwerkers zich in om te voorkomen dat jongeren betrokken raken bij (drugs)criminaliteit. Wat Dealbreakers uniek maakt, is dat jongeren zelf actief betrokken worden als partner in dit initiatief. Hun betrokkenheid is cruciaal, want zij weten als geen ander wat er speelt bij hun leeftijdsgenoten en welke uitdagingen ze tegenkomen in hun dagelijks leven.

Daarnaast hopen deze jongeren ook jeugdprofessionals, beleidsmakers en andere betrokkenen meer inzicht te geven in hun perspectieven. Zo kan het beleid beter afgestemd worden op de echte behoeften van jongeren, wat essentieel is om effectief preventie- en interventiebeleid te ontwikkelen. Hun stemmen dragen bij aan een bredere maatschappelijke dialoog.

Wil jij ook je stem laten horen en creatieve skills leren? Of heb jij een opdracht voor Unseen?